borduurpakketten en knooppakketten

Wie zijn wij?

De start:

In mei 1986 gaat Nafra van start als kleinhandel in breigarens en breigoederen (sokken, panty's, truien, T-shirts,...) onder franchisingsamenwerking met een groot en bekend breiwolmerk.

De onafhankelijkheid:

In 1989 beslist deze leverancier alle franchisingcontracten te verbreken. Meer dan 300 winkels verspreid over het hele land gaan één voor één dicht, of nemen de beslissing als onafhankelijke winkel verder te gaan. Ook wij kiezen voor deze laatste oplossing en gaan door met andere leveranciers.

Onze collectie wordt uitgebreid met diverse merken breigarens, in verschillende prijsklassen en stijlen, voor elk wat wils. In de daarop volgende jaren nemen we ook handwerkartikelen in ons assortiment op en aan de collecties panty's en sokken worden stelselmatig merken toegevoegd. Zo wordt kousen ook een van onze specialisaties.

Na al deze uitbreidingen, een paar keer met een verhuis gepaard gaande belanden we in 1995 in de Bornemse Boomstraat en ook daar gaat het uitbreiden verder. Met topmerk "Falke" krijgen we meer en meer bekenheid tot ver buiten de Bornemse grenzen als gespecialiseerde kousenzaak, terwijl we voor de creatievelingen dan weer de wol- of handwerkwinkel zijn.

De virtuele afdeling:

Met de komst van de euro in het vooruitzicht wordt in 2000 de verkoop in de winkel geautomatiseerd en de eerste website gemaakt. Voortaan kunnen in eerste instantie onze wolklanten thuis hun keuze maken uit onze uitgebreide collectie breigarens aan de hand van de op de site geplaatste breimodellen. Meer en meer klanten komen de winkel binnen met een vooraf uitgeprinte foto van de trui die ze willen breien en de kleur die ze daarvoor wensen te gebruiken. Af en toe worden ook bestellingen via onze website geplaatst door mensen die we niet kennen en ergens ten lande, ver weg van Bornem wonen. Ze blijken geen wolwinkel in hun buurt te hebben en nemen dan maar eens het risico voor het eerst in hun leven iets op het web te bestellen. Dat valt hen blijkbaar goed mee, we bouwen stilaan een trouwe klantenkring op van mensen die we enkel via e-mail en sporadisch telefonisch contact kennen. Voortaan zal het onze website zijn die meer en meer uitgebreid wordt.

In de daaropvolgende jaren wordt onze volledige collectie handwerkpakketten online geplaatst. Ontelbare uren werk, maar al die inspanningen worden door onze online klanten duidelijk op prijs gesteld. De site wordt nu ook voorzien van een winkelwagensysteem, waardoor het voor onze klanten gemakkelijker wordt hun bestellingen te plaatsen.

Anno 2004 investeren we fors in de nationale bekendmaking van ons kleine familiebedrijf als online handwerkzaak via de grote week- en maandbladen die nationaal worden verkocht. We gaan daarmee door in 2005 en 2006. Nu worden ook onze collecties sokken en panty's online mee opgenomen. Maar we groeien door onze landsgrenzen heen. Niettegenstaande onze website nog steeds enkel in het Nederlands gebouwd wordt komen er meer en meer bestellingen vanuit de ons omringende landen.

En dan ziet men zich plots genoodzaakt een zware beslissing te nemen...

Door het vele werk dat bij het onderhoud van de website en de verzendingen van de online bestellingen komt kijken worden vanaf januari 2006 de openingsuren in de winkel beperkt. Er wordt met het idee gespeeld om over 5 tot 6 jaar volledig over te schakelen naar online shop. Maar het lot heeft andere plannen. Alles ontwikkelt zich nu zo snel dat in augustus van datzelfde jaar de knoop doorgehakt moet worden: we zouden reeds vanaf 1 januari 2007 volledig online shop worden en de winkel te Bornem sluiten. Het is niet langer mogelijk beide te combineren.

We zijn een klein familiebedrijf met slechts 3 vennoten. Dat is naar onze mening juist onze sterkte, een voordeel dat we hebben op de grote postorder- en onlinezaken, waar de klant gewoonlijk slechts een nummer is en bij een probleem zijn verhaal bij meerdere mensen telkens opnieuw moet doen alvorens het opgelost geraakt.

Bij ons zijn het steeds dezelfde mensen die de e-mails van de klanten beantwoorden en de bestellingen verzenden. De klant heeft telkens met dezelfde persoon contact, spreekt die persoon met de voornaam aan wanneer hij een mail stuurt. En dat vinden wij uitstekend zo! We doen ons best om iedere binnenkomende mail zo snel mogelijk te beantwoorden en de bestellingen meteen na ontvangst van de betaling te verwerken, zodat ze na 1 dag verstuurd kunnen worden. Dat wordt een onmogelijke opdracht als we ook nog de winkel moeten open houden.

We hebben in de 20 jaar van ons bestaan nooit werknemers aangeworven, maar enkel samengewerkt met zelfstandigen voor die zaken die we zelf niet meer konden bolwerken. We willen klein blijven, zo verliezen we het contact niet met de klant.

Toen we 20 jaar geleden van start gingen hadden we nooit kunnen vermoeden dat we onze 20ste verjaardag online zouden beleven. Van de virtuele wereld was nog lang geen sprake. Maar de wereld verandert snel, wij kiezen voor...

De toekomst:

November en december 2006: de overschakeling naar online shop vraagt veel werk en tijd. De hele voorraad wordt verhuisd naar een nieuwe opslagplaats waarvan wij het adres niet bekend maken, om te voorkomen dat er mensen vruchteloos ter plaatse gaan pogen artikelen op te halen. Men is het immers in België helemaal nog niet gewend een computer in te schakelen om aankopen te doen, in plaats van overal zelf naartoe te moeten gaan en ter plaatse de aankopen mee te nemen.

Wel komt er een nieuw contactadres, dat een postbusadres te Londerzeel wordt, en een nieuw telefoonnummer, een betaalnummer, zodat de klanten gestimuleerd worden, de contacten zoveel mogelijk via internet te doen en de telefoongesprekken zo kort mogelijk te houden. Op die manier sparen we het meeste tijd, en kunnen zodoende de bestellingen van alle klanten sneller verwerken. Zo wint iedereen!

Januari-februari 2007 is deze hele operatie achter de rug, de overschakeling voltooid, en de verdere uitbouw van onze online activiteiten neemt ...

een nieuwe start!

We hadden geen idee hoe het zou voelen, na 20 jaar "achter de toonbank" de deur toe te houden. Nu weten we dat het héél raar aanvoelt, en we hebben wat tijd nodig om ons aan de nieuwe situatie aan te passen, net zoals onze klanten. Het is in ieder geval heel leuk zoveel succes- en andere wensen van onze klanten te ontvangen tijdens deze toch wel moeilijke periode.

De nieuwe situatie went toch snel en de ontwikkeling van onze zaak gaat...

Europees:

2010: onze belgische website is ons na zoveel jaren te klein geworden en we beginnen met de ontwikkeling van een nieuwe, europese site, waarvan we hopen dat onze buitenlandse klanten zich bij ons nog meer thuis gaan voelen, wanneer ze de artikelbeschrijvingen en andere informatie in hun eigen taal kunnen lezen.

Het kost zeer veel kopbrekens, maar in april 2011 is het dan eindelijk zo ver en onze EU-site gaat online. Bijna 2 jaar later...

splitsen we onze kousenafdeling af van de rest:

November 2012: de kousencollectie krijgt haar eigen website, en de handwerk- en breigarencollectie blijft voorlopig op onze Nafra.EU website. 

We splitsen nog meer:

Eind 2015 openen we een mini-shop voor de klanten die enkel en alleen geïnteresseerd zijn in knooppakketten en niet in ander handwerk. Dat wordt www.knooppakketten.be

In september 2016 splitsen we ook de handwerkcollectie af van de breiwolcollectie. En in de shop van de handwerkcollectie heb je ons nu gevonden :-)

Exit breiwol:

Ondertussen is de eu-website van de breiwol dringend aan vervanging toe want ze begint ernstige, technische mankementen te vertonen en ze voldoet niet meer aan de eisen die noodzakelijk zijn om onze klanten op een makkelijke manier hun aankopen te laten doen. Maar de evolutie van brei- en haakgarens versus handwerkpakketten roept vragen op. Is het verantwoord, een nieuwe website te laten bouwen voor breiwol, terwijl onze klanten steeds minder breien en haken en weer meer en meer borduren en knopen? 
Eind 2016 beslissen we, na rijp beraad en rondvraag bij onze klanten, volledig te stoppen met de verkoop van breiwol. In januari 2017 beginnen we de breigarens uit te verkopen. De collectie handwerkpakketten wordt nog steviger uitgebreid en er zullen ook stelselmatig nieuwe merken bijkomen.

We nemen afscheid van de kousenwinkel:

Door de uitverkoop van breigarens, passen ook breigoederen niet meer in onze zaak en op 5 mei 2017 laten we om die reden onze kousenwinkel over aan Johan Vos, die ook ondergoedvoormannen.be uitbaat.  

Voortaan zijn we een zuivere handwerkwinkel en brengen we bij de borduur- en knooppakketten ook een nieuwe hobby: diamond painting pakketten.

En de geschiedenis gaat verder...

Nancy Callaerts,

Bestuurder

b.v. Nafra.